PROTESTUL POEŢILOR. Andrei Dósa refuză premiul ICR: donaţi banii lui Hruşcă, fanfarelor, căluşarilor

14 Ianuarie 2014

Încă un poet refuză premiul de 3000 de lei acordat de ICR celui mai bun autor de poezie din 2013. Săptămâna trecută Dan Sociu refuza premiul. Astăzi, Andrei Dósa şi-a anunţat şi el refuzul.

Săptămâna trecută Dan Sociu refuza premiul de poezie de la Gala Tinerilor Scriitori, premiu acordat de ICR. După acest refuz, s-a desemnat un alt cîştigător: Andrei Dósa. Însă şi acesta a refuzat premiul, menţionând că gestul lui Dan Sociu l-a făcut să mediteze asupra problemei.

Andrei Dósa a scris pe pagina sa de facebook justificarea refuzului. O cităm integral:

"M-a contactat azi Dan Mircea Cipariu, să mă anunțe că am luat premiu la Gala Tinerilor Scriitori. Respect decizia juriului, dar nu pot accepta acest premiu.


În general eu nu urmăresc cu prea multă atenție scena politică și nu pot să spun că sunt un activist convins, care să reacționeze imediat la orice nedreptate. Când am văzut nominalizările n-am observat din partea cui sunt banii, însă refuzul lui Dan Sociu m-a făcut să acord atenție problemei. Nu consider că este firesc ca artiștii să urmărească în permanență proveniența finanțării unor premii, proiecte etc., dar din păcate contextul actual cere acest lucru.

M-am gândit la mai multe argumente pro și contra, printre care și acela că refuzul unora dintre noi poate însemna și că cei care vor să facă pe viitor proiecte în colaborare cu ICR să fie văzuți ca oportuniști, chiar dacă nu-i exclus ca unele dintre acele proiecte să fie ok. Eu nu sunt de acord cu acest lucru, sunt de părere că e dreptul fiecăruia în parte să ia o decizie când vine vorba de acceptarea unei colaborări cu instituțiile culturale ale statului. Consider că a refuza un premiu este o formă de protest care poate fi folosită de cei care doresc să facă asta. Inclusiv în ceea ce mă privește, acest refuz vine după ce am acceptat să mă duc la Berlin în noiembrie 2013 pe banii ICR. La vremea respectivă mi s-a părut că în formula actuală institutul încearcă să propună o altă direcție față de cea dată de acțiunile lui Marga. În acel moment, singura care a refuzat să meargă la Berlin dintre cei invitați a fost Livia Ștefan.




Între timp, ICR a refuzat să acorde finanțare pentru FILB (Festivalul Internațional de Literatură București), iar un proiect de lege urmărește o posibilă reducere a Fondului Cinematografic, pentru a finanța reabilitarea unor cinematografe ce urmează să treacă în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale. Cu alte cuvinte, nu observ nicio îmbunătățire în ceea ce privește activitatea și strategiile Ministerului Culturii, respectiv a ICR.

Așadar refuz premiul, dar aș vrea ca banii să fie donați lui Grigore Leșe, Ștefan Hrușcă sau altor cantautori, fanfare, ansambluri folclorice sau trupe de călușari. Rog organizatorii să-i contacteze pe oricare dintre ei și să le dea banii. Protestez astfel împotriva actualei strategii a ICR-ului și a Ministerului Culturii: a ideei de ”cultura română e una singură”, a lipsei de profesionalism, dar și a mediocrității demersurilor noii conduceri ICR, împotriva numirilor cel puțin dubioase în funcții de conducere, a faptului că în 2013 n-a fost finanțat niciun film din banii CNC etc. Protestez pentru că ceea ce se întâmplă acum e o încercare de a pune bețe în roate anumitor mecanisme care funcționau cât de cât ok în promovarea culturii române."

Subiecte pe aceeași temă



Sursă: REALITATEA.NET

Adaugă părerea ta

  • Connect
Autorul este singurul responsabil pentru comentariile postate pe acest site si isi asuma in intregime consecintele legale, implicit eventualele prejudicii cauzate, in cazul unor actiuni legale impotriva celor afirmate.

Comentarii existente

4 -1
Andrei Pleşu
15 Jan 15:47
Despre Cultură:
Felicitări, domnilor!! Voi cumpăra atât volumul semnat de Dan Sociu, cât şi pe cel scris de Andrei Dosa. (Mie unul ... ăsta îmi pare cel mai bun "premiu" pentru un autor. Aşa cum spunea O. Paler fiind invitat în cabina pilotului pe cursa Buc.New York pentru a-i da un autograf pe volumul "Don Quichotte în Est": "Niciodată nu mi-am simţit răsplătite mai mult ca atunci singurătăţile din faţa maşinii de scris").
Cât despre politicul care, acum, ne repugnă tuturor: domnilor intelectuali - iar aici nu mă refer în niciun caz la cei care şi-au plagiat în mod ordinar acest statut - este cazul ca, în pofida tuturor orgoliilor, egoismelor şi vanităţilor personale care ne despart să strângem rândurile, să luăm atitudine şi să facem ceva bun pentru ţara asta şi oamenii ei, chiar dacă nu sunt meritorii cu toţii.
Răspunde
2 -4
bogdan
15 Jan 16:13
4 Sper ca nu-l consideri pe Plesu un guru .......Mi-ar place sa-l citezi pe Tutea ,dar a luat calea dreptilor.
2 -1
Nume*
15 Jan 17:11
3 Cea mai mare realizare din viata unui Autor, este sa-i fie cumparata Opera!!!


Schopenhauer a editat propria opera pe banii editorilor, fara sa fi castigat vreodata un singur cent... Si Eminescu la fel...

Insa Opera lor a dainuit dincolo de secole, supravietuind Omului!
2 -1
whitezombie
15 Jan 17:42
3 cea mai mare realizare din viata unui autor e sa produca schimbare in cei din jurul lui, o schimbare in bine. Fie ca e la nivel intelectual, emotional, etc. Si sa fie tinut minte pentru asta. Nu sa-si vanda opera. Daca ar fi asa, inseamna ca Guta si actritele porno merita mai mult respect decat Van Gogu.
0 -1
Nume*
15 Jan 17:53
6 Uneori trebuie sa treaca generatii pina sa fie produsa schimbarea....

Pesimistul Schopenhauer a crezut cu tarie in ceea ce spui!!! Iar istoria a confirmat incredera lui! Remarca era ironica!
1 0
credeti ca va dainui ..?
15 Jan 19:14
8 ......da de mai multe ori
mi-a trecut prin minte
ba am și încercat
să tai cu partea boantă
a cuțitului
să urc pe scara rulantă
care coboară
să-mi imaginez exclusiv
lucruri pe care le cunosc deja
să bat toba din interior
să nu deranjez pe nimeni
de atâtea ori
am încălțat pantoful stâng
pe piciorul drept
am încercat să trec acul prin ață
să-mi număr banii când
n-aveam niciun chior
să fac același lucru o dată
și încă o dată
ca să nu provoc dereglări
în fluiditatea timpului...........
2 0
Nume*
15 Jan 19:17
7 Sincer, cred ca nu compari opera lui Schopenhauer nici cu a lui Plesu nici cu a lui Dosa .Si cred ca n-o sa treci sa faci asfel de comparatii nici cu Hegal sau Kant !
3 -1
Nume*
15 Jan 19:50
2 Si de ce nu as putea sa-i compar, ma rog?

Pina la urma toti sint cantautori, vorba Doctorului Costi Ionita:
"Nu la toata lumea ii place muzica lui Schopenhauer"!

In societatea rromaneasca de azi, nun putem vorbi, fara sa dam un citat dintr-un savant sau un academinian de renumele lui Mondialu' sau al asa zisilor regi imcoronati Cioaba !
3 -6
pulifrici
15 Jan 15:00
Stimabili POIETI TINERI, eu nu inteleg daca voi va considerati elite cum va permiteti sa jigniti in mod direct valoarea artistica a unor oameni simpli (amatori fara veleitati si pretentii deosebite).
Cu ce va considerati mai presus de fanfare, calusari sau Hrusca ? (fara aceste remarci poate erati respectati si apreciati mai mult)
e greu din fosti pionieri si UTC-isti sa vrei sa realizezi peste noapte valori intelectuale............................. speram ca in 200-250 de ani pe pamanturile astea romanesti vor fi cu adevarat si oameni cel putin la nivelul intelectual al anilor 1930.
Răspunde
5 -7
Elena
15 Jan 14:07
Eu una n-am înțeles nimic din protestul celor doi poeți. Poate doar faptul că încearcă să-și facă reclamă, pe spinarea altora. În plus, am văzut pe net că ICR-ul a finanțat Festivalul Internațional de Literatură București, așa că despre ce vorbim? Iar sugestia aia de a "dona" contravaloarea premiului chiar nu-i face nicio cinste... Grigore Leșe nu merita sarcasmul ăla.
Răspunde
3 -6
whitezombie
15 Jan 14:37
4 Sunt si ei niste pustani, rebeli fara cauza.
4 -5
Vasilee
15 Jan 13:41
Eu unul nu as fi atat de critic cu acest tanar si sunt in dezacord cu cei ce sustin ca poetul nu ar aprecia valorile nationale, totul se invarte in jurul repartizarii fondurilor in domeniul culturii. Despre Grigore Lese stiu unele lucruri cea ce canta Grigore, in proportie de 90%, numai Folclor autentic nu se poate numi iar acest lucru este foarte usor de verificat, mergeti in Maramures si veti vedea ca nimeni nu canta in stilul lui Lese.
Răspunde
3 -3
Nume*
15 Jan 14:13
6 Vasile este vorba ca Lese este un cunoscut solist de muzică populară românească din zona Țării Lăpușului, România. A absolvit Academia de Muzica „Gheorghe Dima”, din Cluj-Napoca, Facultatea de Interpretare (Fagot), azi fiind doctor în Muzică și profesor asociat al Facultății de Litere, Universitatea București și al Universității de Muzică București.
4 -7
whitezombie
15 Jan 13:12
Cei care tipa ca "haoleu, omorati tinerii culti!" ar face bine sa citeasca poeziile de clasa a doua ale tanarului care se vrea artist. E nasol sa i se dea premiul, ar insemna ca nu e nimic mai bun de atat.
Răspunde
5 -3
Cititor
15 Jan 13:41
3 Ale lui Sociu poate ca sunt de clasa a doua, in schimb, cel putin primul volum al lui Dosa e revolutionar pt tot ce inseamna poezia romaneasca din 2000 incoace.
3 -3
sper sa va placa.....a revolutionat poezia romaneasca
15 Jan 13:53
2 da de mai multe ori
mi-a trecut prin minte
ba am și încercat
să tai cu partea boantă
a cuțitului
să urc pe scara rulantă
care coboară
să-mi imaginez exclusiv
lucruri pe care le cunosc deja
să bat toba din interior
să nu deranjez pe nimeni
de atâtea ori
am încălțat pantoful stâng
pe piciorul drept
am încercat să trec acul prin ață
să-mi număr banii când
n-aveam niciun chior
să fac același lucru o dată
și încă o dată
ca să nu provoc dereglări
în fluiditatea timpului...........
3 -3
whitezombie
15 Jan 13:56
2 La Dosa ma refeream. Deprimant de neinteresant, impresionati nu pot fi decat cei ce sa uita ore intregi la o pictura cu 3 dungi verticale si se simt zguduiti pana-n strafundurile sufletului. Poeziile lui nu sunt trairi, sunt incercari fortate de a deveni poet.
2 0
!!!!!
15 Jan 14:02
3 Pai Dosa a scris-o ........Unii il considera " Dosa e revolutionar pt tot ce inseamna poezia romaneasca din 2000 incoace."
8 -1
nici el n-a auzit de tine
15 Jan 12:48
Atata stiati de Brancusi pana sa plece, sau de Ionesco sau de Eliade... Atat stiati de Eminescu pana sa se imbolnaveasca, de Goga pana sa se faca politician... Atat de mult ati auzi voi in general de oamenii care duc Romania mai departe si cu care va place sa va laudati... In schimb toti ati auzit de Guta, de Salam, de Columbeanca
Răspunde
3 -1
bogdan
15 Jan 12:51
2 Ai dreptate ,se pare ca n-a auzit de Brancusi (de opera sa care a revolutionat prin intoarcerea la primordialitatea cucuteniului ),nici de Ionesco nu cred ca a auzit sau Cioran ,nici de Tutea ,ori Eliade (altfel ar fi privit folclorul romanesc ,doar daca ar fi citit istoria religiilor ) ,nici de Constantin Daniel n-a auzit ....etc asa poate ca s-ar fi oprit a comenta cu dispret de ceva pe care nu-l va egala niciodata .
6 -1
revolta impotriva mediocritatii ,a prostiei .....
15 Jan 12:42
"Grigore Leșe, Ștefan Hrușcă sau altor cantautori, fanfare, ansambluri folclorice sau trupe de călușarI "? Cred ca acest scriitor este departe de a intalege valorile nationale ale unui neam daca a fost capabil sa spuna asa ceva .Poate are talent ,dar fara un studiu temeinic ,fara a transmite valori talentul nu este de ajuns .Obiceiurile populare ,baladele ,colindele fac parte din patrimoniu ca si Sarmisegetuza ,el ca poet poate face parte din acest patrimoniu ,dar pentru asta trebuie sa si sa se impuna .Rusine unor asfel de tineri scriitori care incearca copilaresc sa ne desparta de traditii milenare .Unde este marele Eminescu ? Poate ca si pe el ,tot atat de neinspirat ,poetarasii astia marunti ,il piun la zid !Nu-s mai valorosi dacat traditiile noastre ,asta au intales-o marii nostri poeti si scriitori.
Răspunde
3 0
ai dreptate
15 Jan 12:46
2 Ai dreptate.acest poetaras este produsul unei scoli aflata in colaps .Grigore Leșe (n. 20 februarie 1954, Stoiceni, Maramureș) este un cunoscut solist de muzică populară românească din zona Țării Lăpușului, România. A absolvit Academia de Muzica „Gheorghe Dima”, din Cluj-Napoca, Facultatea de Interpretare (Fagot), azi fiind doctor în Muzică și profesor asociat al Facultății de Litere, Universitatea București și al Universității de Muzică București. Repertoriul lui este constituit din melodii vechi, provenind din folclorul autentic al zonei și marcând evenimente importante din viața omului. Acesta poet este un reprezentant al actualei dezintegrari a scolii romanesti ,dovedeste lipsa de cultura ,lipsa de studiu .Calusarii sunt o manifestare ritualica a unui cult religios strabun prezent in toata frumusetea sa si astazi .Iata de ce trebuie sa revenim la vechea scoala romaneasca ,aceea care a scos valori incontestabile ,durabile peste ani :Sadoveanu ,Arghezi ,Eminescu etc .
2 0
15 Jan 12:27
daca acceta premiul nu stia nici dracukul de tine.cand vorbeste de calusari si hrusca sa vorbeasca în surdina.
Răspunde
1 -1
un poet bun
15 Jan 12:24
Dosa e un poet bilingv romano-maghiar care exceleaza in limba romana. Ideea nu e ca Dosa e un "ungur tradator" ci ca fiind bilingv nu se simte atasat de niciuna din cele doua culturi, in special folclorice.
Răspunde
3 -1
parodie de protest
15 Jan 12:19
Dosa e un poet bunicel, cu mai multe sanse decat Sociu de a ajunge in istoria literaturii romane. Pe de alta parte sa protestezi numai pt ca-i la moda sa protestezi si sa mai zici asta e de-a dreptul ridicol. N-am inteles daca el chiar protesteaza sau parodiaza protestul.
Răspunde
2 -4
Andrei Pleşu
15 Jan 12:28
5 Dacă ai fi perorat mai mult, te-aş fi putut cataloga drept un ins care....nu vede pădurea de copaci, aşa eşti doar un individ lipsit de substanţă.
Afișează mai multe comentarii
print


Iti place noua modalitate de votare pe Realitatea.net?